Biodro

Związana jest najczęściej ze zmianami „ze zużycia” chrząstki oraz pojawieniem się nieprawidłowych wyrośli kostnych (tzw. osteofitów). Takie zmiany zachodzą w ludzkim organizmie wraz z wiekiem.

Polega na stopniowym zagłębianiu się dna panewki do wewnątrz miednicy. Występuje najczęściej obustronnie i dotyczy głównie kobiet w wieku 50-60 lat. Objawia się stopniowym ograniczeniem ruchomości stawu biodrowego.

To najczęstsza wada wrodzona, polegająca na zniekształceniu biodra. Występuje częściej u kobiet, może współistnieć z innymi wadami wrodzonymi. Stwierdzono też rodzinne występowanie tej wady. Może mieć dwie postaci: jako czysta dysplazja, charakteryzująca się tylko wadliwym ukształtowaniem biodra, oraz dysplazja z przemieszczeniem głowy kości udowej poza panewkę (wrodzone zwichnięcie stawu biodrowego).

Może być efektem wrodzonych zaburzeń anatomicznych biodra albo urazu mechanicznego (nagłego lub powtarzających się mikrouszkodzeń). Głównym objawem uszkodzenia obrąbka stawu biodrowego jest zlokalizowany w pachwinie ból – najczęściej w przedniej stronie biodra, rzadziej z boku lub z tyłu.

Problemem jest nadmiernie napięty mięsień naprężacz powięzi szerokiej, który powoduje przeskakiwanie pasma biodrowo – piszczelowego nad krętarzem wielkim kości udowej (boczna okolica biodra).

Jest to ocieranie się ścięgna mięśnia biodrowo-lędźwiowego o krętarz mniejszy kości udowej lub wzgórek biodrowo-łonowy (okolica pachwiny, trzaskanie jest odczuwalne głęboko). Ból wynika z nadmiernie napiętych tkanek miękkich oraz podrażnienie kaletki.

To jedna z najczęstszych przyczyn dolegliwości bólowych stawu biodrowego u młodych, aktywnych fizycznie osób. Po jego zdiagnozowaniu konieczne jest szybkie wdrożenie specjalistycznego leczenia, które pozwala pacjentom na powrót do pełnej sprawności i uprawniania sportu.

Staw biodrowy podlega dużym obciążeniom mechanicznym. Najczęściej objawia się zmniejszeniem ruchomości stawu, powodując ograniczenia w codziennym funkcjonowaniu, np.: założenie nogi na nogę, schylenie się do zawiązania buta, przyciągnięcie kolana do klatki piersiowej, uczucie napięcia i sztywności okolicy bioder, bóle w okolicy pachwiny po dłuższym chodzeniu.